فیلم | مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در دیدار با مجتهد برجسته شیعه در عربستان
کد خبر: 3945858
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲

فیلم | مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در دیدار با مجتهد برجسته شیعه در عربستان

ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی را در حال دیدار با مرحوم شیخ علی العمری، عالم برجسته دینی و فعال حقوق بشر در عربستان سعودی نشان می‌دهد.

فیلم | مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در دیدار با مجتهد برجسته شیعه در عربستان

به گزارش ایکنا، یک کلیپ ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن دیدار مرحوم آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، فیلسوف، مجتهد و استاد پیشکسوت حوزه علمیه با شیخ محمد‌علی العَمری، روحانی اهل مدینه و از رهبران شیعیان عربستان را نشان می‌دهد و در آن مصباح یزدی از برکات علمی مرحوم العمری به جهان اسلام و جامعه عربستان سعودی تمجید کرد.

دامنه نفوذ و تأثیر دینی و اجتماعی شیخ العمری را تا شهرهای جده و مکه نیز دانسته‌اند. دولت عربستان به واسطه او با جامعه شیعیان مدینه ارتباط برقرار می‌کرد. العمری خدمات فراوانی از جمله ساختن مسجد و حسینیه و احیای مناسبت‌های اسلامی و شیعی انجام داد و در شهر مدینه منوره، حوزه علمیه شیعه تأسیس کرد.

این عالم شیعی به دفعات از سوی حکومت آل سعود محکوم به زندان بود (در مجموع 45 سال از عمرش را در زندان بوده است) و اعدامی نافرجام را نیز از سر گذراند. او نمایندگی مراجع تقلید شیعه در عربستان را نیز به عهده داشت. محمدعلی العمری در سال 1389 شمسی در ۱۰۵ سالگی درگذشت و مزارش در قبرستان بقیع است.

او در پانزده یا شانزده سالگی به نجف اشرف رفت و در حوزه علمیه مشغول تحصیل شد. او مدت کوتاهی نیز در حوزه علمیه قم و حوزه علمیه مشهد مقیم بود و از علمای این دو حوزه استفاده کرد.

علمای عربستانی پیرو اهل بیت(علیهم السلام) نقش برجسته‌ای در تعریف اسلام اصیل در سرزمین وحی داشتند، هر چقدر که تکفیری‌ها برای سرکوب آن تلاش کردند.

انتهای پیام
captcha